torsdag 14. september 2006

"Møkkamaskin..."

Huff.. I går ble jeg sånn passe flau på mine egne vegne. Grunnen til dette er at tidligere på dagen hadde jeg og en kamerat pratet om hvor latterlig det er at mange folk ikke har peiling på hvordan man fyller på spylervæske, bytter vindusviskere osv. på bilen sin. Slike ting er jo så basic at det bør man kunne når man eier en bil. Men jeg skulle fort oppdage at noen™ var ute etter å ydmyke meg den dagen.

Da jeg kom ut til bilen etter endt nattskift på jobben oppdaget jeg at jeg hadde meget lite luft i venstre framhjul. Så jeg satt meg inn i bilen og kjørte pent bort til Esso-stasjonen like ved jobben. Parkerte bilen inntil "Luft - Vann"-boksen og hoppet ut. Da jeg kom bort til luftslangen ble jeg ganske overrasket over at der sto det en maskin som automatisk fylte på så mye luft som jeg trengte bare ved ett par tastetrykk. Sweet.. var min første tanke.


Jeg leste over instruksjonene som sto på boksen, tastet inn riktig lufttrykk, tykket på "ok"-knappen og satt munnstykket på dekkventilen. Ingenting skjedde, absolutt ingenting. Hva kunne jeg ha gjort galt? Jeg hadde da fulgt instruksjonene helt punktvis - men jeg hadde sikkert trykket feil eller noe, tenkte jeg. Så jeg gikk bort og prøvde på nytt, ikke noen reaksjon denne gangen heller. Men faen da... er jeg virkelig så dum? Riktignok sto instruksjonene på svensk, men jeg kan da ikke ha lest noe feil på grunn av det. Litt irritert prøvde jeg enda en gang til. Da kom det ett lite "pffffffft" fra munnstykket, men noe mer magisk skjedde ikke.

Da var det bare å bite i det sure eplet, jeg måtte gå inn på bensinstasjonen for å spørre om hjelp. Ja.. hjelp til å fylle luft i dekkene på bilen - min egen bil. Setningen "Slike ting er jo så basic at det bør man kunne når man eier en bil." dukket kjapt opp i tankene mine. Men jeg måtte ha luft i det ene dekket, det var jo nesten flatt. Hadde det ikke vært så lite luft der så hadde jeg nok kjørt til en stasjon med en slik normal/manuell pumpe. Etter litt køståing fikk jeg med meg ho dama som sto i kassa ut til bilen. Hun spurte meg om hvor mange bar jeg skulle ha i dekkene og tastet inn dette, så trykket ho videre. "Nå kan du fylle", sa hun. Jeg satt munnstykket på ventilen og tror du ikke at den møkkamaskinen fylte opp dekket, akkurat slik som den skulle.

Flau, det var det jeg var - virkelig flau. Hadde jeg virkelig ikke klart dette på egenhånd? Jeg bare måtte spørre hvordan hun gjorde det. For brått er jo hele norge invadert av slike automatiske luftgreier og jeg har ikke tenkt til å gå inn etter hjelp hver eneste gang. Da viste det seg at jeg ikke hadde gjort noe galt i forhold til bruksanvisningen. Men det var noe galt med maskinen slik at man måtte trykke to ganger på en knapp isteden for en gang.

Jupp.. da skulle jeg nok klare å fylle opp de tre andre dekkene med det samme selv. Så jeg gjorde slik som kassadama hadde beskrevet, men det skjedde fortsatt ingenting. Jeg prøvde sikkert ti ganger til før jeg atter en gang gikk inn etter hjelp. Kassadama trykket ivei... *jippii* ingenting skjedde da heller. Egentlig var jo det dumt, men inni meg ble jeg glad. Det var ikke jeg som gjorde noe galt, det var den svenskemaskinen som kødda med oss.

Etter ett par forsøk til begynte kassadama å trykke vilt på maskinen mens hun kommanderte meg rundt bilen. "Prøv på det dekket!" - "Holder du munnstykket ordentlig inntill nå?!" Gudene vet hva hun gjorde men til slutt fikk jeg fylt det andre framhjulet også. Hun spurte, "Klarer du de andre dekkene selv nå?". Selvfølgelig klarer jeg det nå, rett etter hun gikk satt jeg meg i bilen og kjørte. Ikke f.. om jeg skal bruke flere timer på å få fylt de to siste dekkene på den stasjonen. Shell - here I come. På Shell tok det meg kun ett par minuttter å fylle resten av dekkene med en slik "vanlig"-pumpe.

Manuelt er bedre en maskinelt... hvertfall i noen sammenhenger.

Ingen kommentarer: